Nowoczesne metody w cytogenetyce molekularnej

Cytogenetyka stanowi dział genetyki zajmujący się analizą chromosomów. W ujęciu klasycznym, bada się kariotyp stosując różne techniki prążkowania chromosomów. W cytogenetyce molekularnej wykorzystuje się technikę hybrydyzacji kwasów nukleinowych oraz inne metody z zastosowanie sond molekularnych. Zarówno technika fluorescencyjnej hybrydyzacji in situ oraz porównawcza hybrydyzacja genomowa stanowią nowoczesne metody w tym dziale genetyki.

Technika FISH (ang. Fluorescence in situ Hybridization) jest oparta na hybrydyzacji kwasów nukleinowych in situ, czyli proces hybrydyzacji przebiega na szkiełku laboratoryjnym, w miejscu ich występowania. W zakresie hybrydyzacji molekularnej możemy wyróżnić następujące metody: Southern blotting, Northern blotting czy właśnie technikę FISH. Metoda FISH pozwala wykryć w analizowanym materiale przy użyciu specyficznych fluorescencyjnych sond specyficzną sekwencję kwasu nukleinowego. Metodę tę stosuje się w szczególności w identyfikacji mikroorganizmów. Denaturacja chromosomów jest kluczowym etapem w analizie za pomocą techniki FISH. Zgodnie z regułą komplementarności, zdenaturowany fragment DNA dąży do połączenia się z druga nicią. Badanie za pomocą fluorescencyjnej hybrydyzacji in situ możemy przeprowadzić na limfocytach, fibroblastach, komórkach szpiku, trofoblastu czy nabłonku jamy ustnej. W zależnosci od rozmiaru I przeznaczenia stosuje się różne rodzaje sond. Mogą to być sondy:

•                     malujące (ang. Whole Chromosome Painting, WCP)

•                     alfa-satelitarne, inaczej centromerowe czy telomerowe (ang. Centromeric Enumaration Probes, CEP)

•                     specyficzne (ang. Locus Specific Identifier, LSI)

Do analizy wyników procesu hybrydyzacji konieczny jest mikroskop fluorescencyjny, który umożliwia detekcję barwnych sygnałów na chromosomach. Początkowo jako znaczniki wykorzystywano izotopy, które  z rozwojem techniki zastąpiono barwnikami immunofluorescencyjnymi.

Metoda ta jest nieoceniona w przypadku diagnostyki preimplanatacyjnej czy cytogenetycznej komórek nowotworowych oraz wielu innych. Mimo, że posiada szereg zalet, m.in szybki czas uzyskania wyniku oraz analizę na poziomie pojedynczej, jest stosunkowo kosztowną metodą z uwagi na wysoki koszt sond (w zależności od rodzaju ceny kształtują się od 500 - 10 000 złotych)  oraz brak możliwości analizy całego kariotypu.

Porównawcza hybrydyzacja genomowa (ang. Comparative Genomic Hybridization, CGH) jest metodą cytogenetyczną, w której utrata bądź amplifikacja regionów chromosomowych jest wykrywana w skali prążka chromosomowego. Wykorzystuje reakcję podwójnej hybrydyzacji z sondami molekularnymi. DNA referencyjne i badane ulega hybrydyzacji do chromosomów znajdujących się w stadium metafazy, co umożliwia wykrycie delecji i duplikacji. Do zalet tej metody z pewnością należy fakt, iż umożliwia ona analizę wszystkich chromosomów, bez obowiązku prowadzenia hodowli komórek pacjenta. Tak, jak w przypadku techniki FISH, pozwala na badanie pojedynczej komórki.

Źródła:

Grafika wg [1], zmodyfikowano

[1] Achrem W., Parafiniuk-pacholska M., Fluorescencyjna hybrydyzacja in-situ i metoda laserowego pozyskiwania mikroskrawkó  (LCM) w genetycznych badaniach kryminalistycznych

[2] http://kgm.ump.edu.pl/fileadmin/user_upload/genetyka/konspekty/wyd-lek1-rok5/Nowoczesne_techniki_cytogenetyczne.pdf