Znajdź nas na:

Podstawy audytu laboratoryjnego

Audyt jest częścią nieustannego procesu zapewnienia jakości w laboratorium. Wdrożenie systemu zarządzania jakością wymaga jego weryfikacji. Weryfikacja ta jest formą informacji zwrotnej dla personelu laboratoriów majacą na celu ocenić realizację wdrożonych procedur, zwrócić uwagę na pewne zmiany i pokazać ich ewentualny kierunek.

Jednostki opieki zdrowotnej wykorzystują różne wskaźniki pomiaru jakości poszczególnych działań, aby zweryfikować skuteczność jak i określić możliwości poprawy funkcjonowania tych instytucji. Badania laboratoryjne są istotnym etapem w procesie podejmowania decyzji medycznych. Mają ogromny wpływ na właściwą diagnozę. 
Czym jest audyt jakości? Procedura ta stanowi niezależne badanie, którego celem jest zweryfikowanie czy aktualne działania mające na celu zapewnienie jakości idą w parze z zaplanowanymi zadaniami i czy możliwa jest ich realizacja. Wyróżniamy dwa rodzaje audytów: wewnętrzny i zewnętrzny
Pierwszy jest działaniem obiektywnym i niezależnym sprawdzajacym funkcjonowanie wszystkich elementów działalności w laboratorium. Może odnosić się do zastosowanych metod badawczych, raportów z badań czy całego systemu zapewnienia jakości. Tego rodzaju audyt powinien odbywać się z ramienia osoby uprawnionej, odpowiednio wykwalifikowanej i przeszkolonej. 
Kompletny zapis audytów wewnętrznych powinien być zachowany do wglądu i zawierać: 
• Imię i nazwisko audytora 
• Datę audytu 
• Numer referencyjny 
• Obszary lub przedmioty badane 
• Wszystkie stwierdzone niezgodności 
• Wszelkie zalecenia i terminy dla działań naprawczych 
• Osobę odpowiedzialną za wdrożenie działań naprawczych
• Wszelkie zalecenia dotyczące zapobiegania błędom
• Datę i podpis osoby potwierdzającej zastosowane działania korygujące i zapobiegawcze 
Pod względem sposobów przeprowadzenia audytu możemy wyróżnić audyt pionowy bądź poziomy. Pierwszy, odnosi się do analizy konkretnego zlecenia, które jest analizowane rozpoczynając od jego Księgi Jakości, poprzez pracę personelu, a kończąc na sprawozdaniach z danego zamówienia. Audyt poziomy pozwala na zweryfikowanie całościowo konkretnego obszaru działalności od podstaw.
W przypadku audytu zewnętrznego możemy wyróżnić audyt akredytacyjny bądź zlecony przez klienta. Uzyskanie akredytacji przez laboratorium wiąże się z poniesieniem wysokich nakładów finansowych dla takiej jednostki. 
Konieczne jest wtedy przeprowadzenie, poza pierwszym audytem akredytacyjnym, corocznych kontroli. Wymagane są też co 3-4-lata audyty przedłużające otrzymaną akredytację. Mimo wszystko audyty działają mobilizujaco dla personelu laboratoryjnego do przestrzegania dyscypliny w obszarze zastosowanego systemu jakości.
 
Magda Zając
 
Źródła:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:tBZN69fAQCoJ:www.slac.p.lodz.pl/edycja/pliki/wyklad-6.pps+&cd=4&hl=pl&ct=clnk&gl=pl
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19561228
http://www.eurogentest.org/fileadmin/templates/eugt/pdf/1150995864458_cpa_an_approach_to_audit.pdf
Komentarze napędza: Disqus

Pasaż laboratoryjny

articles

Laboratoria w Polsce

Mając na względzie ochronę i bezpieczeństwo Twoich danych osobowych, firma Bio-Tech Media sp. z o.o., przykładając szczególną wagę do ich ochrony, dostosowała swoje zasady ich przetwarzania do obowiązującego od dnia 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr 2016/679

Nasza zaktualizowana polityka prywatności wprowadza wszystkie pozytywne zmiany, w tym sposób, w jaki zbieramy, przetwarzamy i przechowujemy Twoje dane osobowe. Przedstawia sposób, w jaki możesz się z nami skontaktować, aby skorzystać z przysługujących Ci praw.

W tej chwili nie musisz podejmować żadnych działań, ale jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Zapoznaj się z naszą polityką prywatności ›
Rozumiem