Wykrywanie białek może być dużo szybsze

Western blot to metoda stosowana w celu identyfikacji określonych białek, m. in. dzięki zastosowaniu specyficznych przeciwciał, która jest szczególnie przydatna nie tylko w diagnostyce, ale także w celu monitorowania poszczególnych etapów preparacji czy innych badań laboratoryjnych. Niewątpliwym minusem tej metody jest jej czasochłonność, problem ten jednak można ominąć dzięki zastosowaniu innowacyjnych urządzeń usprawniających przebieg składowych reakcji.

W tradycyjnej metodzie Western blot etapem początkowym jest rozdzielenie białek poprzez elektroforezę w żelu poliakrylamidowym, z którego przenoszone są one następnie na membranę. Kolejnym krokiem jest zablokowanie niezwiązanych miejsc na matrycy poprzez dodanie roztworu zawierającego inne białka, np. mleka. Obecność poszukiwanych białek sprawdza się poprzez dodanie barwników (np. Coomassie Brilliant Blue) czy przeciwciał rozpoznających ich epitopy. Często stosuje się metody pośrednie z dwoma rodzajami przeciwciał: pierwszorzędowe, rozpoznające badane białko, oraz znakowane przeciwciała drugorzędowe, skierowane przeciwko immunoglobulinom, które sygnalizują obecność danego białka poprzez wywołanie np. barwnej reakcji.

Poszczególne etapy tej metody wymagają czasu i precyzji dla otrzymania wiarygodnego wyniku. Czas ten jednak może być znacznie skrócony, z kilku godzin nawet do 30 minut! Jest to możliwe dzięki zastosowaniu urządzeń, które przyspieszają przeprowadzenie reakcji, jednocześnie zachowując odpowiednią jakość. Technologia taka opiera się przede wszystkim na wykorzystaniu próżni, która ułatwia przeniesienie białek na membranę, oraz wbudowanego dystrybutora, który równomiernie rozdysponowuje reagenty na matrycy. System taki nie wymaga zwiększonej ilości składników reakcji, możliwe jest także odzyskiwanie niezwiązanych przeciwciał. Oprócz zwiększenia wydajności i przyspieszenia doświadczeń dużym plusem takiego innowacyjnego sprzętu jest ułatwienie w przeprowadzeniu optymalizacji protokołów dostosowanych do potrzeb danego laboratorium.

źródło: http://www.merckmillipore.com/PL/pl/product/SNAP-i.d.-2.0-Protein-Detection-System,MM_NF-C73105?bd=1#overview