Mikroskopia konfokalna w nowoczesnym laboratorium

Trudno sobie wyobrazić w spółczesne laboratorium bez mikroskopu. Przez lata urządzenie to ewoluowało na tyle, że dzięki mikroskopowi konfokalnemu możliwa jest obserwacja obiektów w ogromnej rozdzielczości, w trójwymiarze. Na temat powyższego urządzenia wypowiada się ekspert współpracujący z firmą Genesius, dr Anna Kurzyńska-Kokorniak.

Trochę historii...

Pierwsze mikroskopy optyczny powstały ok. XVI wieku. Udoskonaleniem konstrukcji mikroskopu zajął się Antonie van Leeuwenhoek, dzięki któremu możliwa była obserwacja żywych komórek - bakterii czy komórek krwi. Przełom w mikroskopii elektronowej nastąpił w 1931 r. kiedy w Berlinie skonstruowano pierwszy mikroskop elektronowy. Dopiero za sprawą naukowca  zajmującego się badaniami nad sztuczną inteligencją, w 1961 r. skonstruowano pierwszy mikroskop konfokalny.

Jak powstaje obraz?

Mikroskopia konfokalna otworzyła przed badaczami zajmującymi się naukami biologicznymi czy medycznymi nowe możliwości. Jaka jest zasada działania takiego mikroskopu? Przede wszystkim obraz powstaje w wyniku zastosowania fluorescencyjnych barwników, którymi znakuje się docelowe struktury. Tylko wybarwione obiekty preparatu zostają zwizualizowane. Wiązka lasera skanuje powierzchnię badanego preparatu, co powoduje fluorescencję barwnika. Obserwuje się jedynie cienką warstwę, plaster preparatu, na który ustawiono ostrość. Po nałożeniu kilku warstw powstaje  obraz trójwymiarowy, bez potrzeby niszczenia takiego preparatu.

Zasadniczą zaletą mikroskopii konfokalnej jest wyższy kontrast oraz rozdzielczość w porównaniu z mikroskopią optyczną. Mikroskopia konfokalna eliminuje problem obrazów pochodzących spoza płaszczyzny ogniskowania. Mamy możliwość uzyskania obrazu preparatów żywych.

Źródła: