Spektroskopia NMR - co powinniśmy o niej wiedzieć?

09.01.2015

Spektroskopią możemy nazwać wszelkie metody badawcze, które analizują wpływ promieniowania elektromagnetycznego na materię. Wyróżniamy kilka rodzajów spektroskopii. Jednym z nich jest spektroskopia NMR, która znajduje zastosowanie w medycynie, chemii czy biologii.

W spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego NMR (ang. Nuclear Magnetic Resonance) stosuje się głównie promieniowanie elektromagnetyczne o częstościach 60 – 900 MHz.  Za pomocą spektroskopii jądrowego rezonansu magnetycznego bada się strukturę, kinetykę i dynamikę cząsteczki, wraz z jej interakcjami z innymi molekułami. Może również być wykorzystana w celu określenia składu różnego rodzaju mieszanin. Dzięki niej możemy analizować substancje o różnej masie. Na temat spektroskopii NMR wypowiada się prof. dr hab. Marek Potrzebowski, kierownik Samodzielnej Pracowni Badań Strukturalnych w Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych w PAN-ie w Łodzi.

Spektroskopia NMR (ang. Nuclear Magnetic Resonance) daje nam możliwość poznania trójwymiarowej struktury cząsteczek. Poprzez wykorzystanie niskoenergetycznego promieniowanie elektromagnetycznego, nie dochodzi do uszkodzenia struktury analizowanych substancji. W momencie gdy materiał zawierający jądra magnetyczne umieścimy w polu magnetycznym a następnie poddamy naświetlaniu promieniowaniem elektromagnetycznym, zajdzie absorbcja promieniowania. Wtedy zajdzie reakcja NMR. Zagadnienie to przybliża nam mgr Piotr Paluch, Samodzielna Pracownia Badań Strukturalnych w Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych w PAN-ie w Łodzi.

O strukturze badanego związku informuje nas  przesunięcie chemiczne. Stanowi ono odległość sygnału danego protonu (bądź grupy równocennych protonów) od sygnału wzorca. Przesunięcie chemiczne jest wyrażone w jednostkach częstotliwości drgań bądź w skali delta. W 1957 roku uzyskano pierwsze protonowe widmo NMR dla cząsteczki białka – widmo rybonukleazy. Widać było wiele nakładających się linii, w obrębie których wyszczególniono cztery grupy przypisane konkretnym aminokwasom. Dzięki temu wykorzystano spektrometrie NMR w badaniach nas substancjami biologicznymi. Najważniejszą zaletą tej spektroskopii jest jej nieinwazyjność. Mamy możliwość badania struktur biologicznych bez uszkodzenia nawet najdelikatniejszych próbek. Ponadto, daje ona możliwość poznania struktury chemicznej cząstek oraz złożonych białek.

Żródła: